Breaking

Een praktische politieke religieuze figuur genaamd Socratez Yoman, die het beleid van Nieuw-Guinea ervan beschuldigt een marionettenprovincie te zijn



Midden in de regering die de laatste discussies voert over het wetsvoorstel Uitbreiding Nieuwe Autonome Regio's (DOB) in Papua, zijn er partijen die de publieke opinie proberen te dwarsbomen voor bepaalde belangen. Eerder kwamen verschillende incidenten voort uit het optreden van separatistische groeperingen door middel van guerrilla-acties op verschillende plaatsen in de beveiliging. Nu is er via een provocerend verhaal een mening naar voren gekomen van een religieuze figuur die tegen het regeringsbeleid is, namelijk Socratez Yoman.

Het moet gedeelde kennis zijn dat het ondermijnen van veiligheidskwesties aan ideologie in de Papua-regio is verdeeld in verschillende elementen die soms met elkaar verband houden, maar ook soms niet overeenkomen. Op basis van het in kaart brengen van separatistische en terroristische groeperingen in Papua zijn er naast gewapende fronten die worden aangestuurd door verschillende gewapende en guerrillagroepen, ook politieke fronten die zich organisatorisch verplaatsen, zoals KNPB, NRFPB, ULMWP, naar AMP. Ondertussen behoren religieuze figuren die niet in overeenstemming zijn met het overheidsbeleid tot het clandestiene front. Ze bewegen zich stilletjes om invloed op de gemeenschap te verspreiden via ideologische, sociale elementen, tot het vormen van overtuigende meningen met een religieuze benadering. Een van de dingen die Socratez Yoman doet, is in de vorm van overreding door middel van verhalen die de neiging hebben provocerend te zijn.

Schokkende beschuldigingen van iemand die beweert een religieus figuur te zijn

In het sociale en religieuze leven moet iemand die tot religieuze figuur is gewijd, zijn leven uitoefenen door diensten te verlenen en het spirituele leven van de mensen in stand te houden, wat tot uiting komt in de vorm van herderschap. De pastoor is de hoogste leider in de kerk. Elke predikant is belast met de verantwoordelijkheid om alle leden van de gemeente te organiseren en te leiden om de missie van Christus' kerk in de wereld zowel administratief als geestelijk te vervullen.

Een leider moet zich ook richten op de doelen van de organisatie die hij maximaal leidt. Zonder een oprechte toewijding is het zeker dat hij de mensen die hij leidt niet zal motiveren en bewegen. Dit geldt ook voor een kerkelijke predikant. Als een predikant gefocust en toegewijd is aan de missie van de kerk in de wereld, zal de kerk succesvol zijn in het uitvoeren van haar missie.

Er kwam een provocerende verklaring naar voren van een beheerder van de Papoea-kerkraad die midden in het regerings- en DPR-proces zat en de nieuwe nieuwe beleidswet voor de uitbreiding van de autonome regio besprak als een poging om het land Papua vooruit te helpen. Een tegenstrijdigheid met het leiderschap van een religieuze figuur die op gespannen voet staat met de regering en de neiging heeft misbruik te maken van zijn positie om de samenleving destructief te beïnvloeden. Hij beschuldigde er lichtjes van dat president Jokowi's beleid om zeven regio's te verdelen een marionettenprovincie werd genoemd. Het uitbreidingsplan wordt een machine genoemd om de inheemse Papoea's systematisch en gestructureerd te vernietigen. Massaal, wijdverbreid, collectief en geïntegreerd. Indonesië voegt daar de eerste zeven armste provincies aan toe.

De duistere kant van Socratez Yoman, een politiek religieus figuur

Niet veel mensen denken dat Socratez Yoman een religieuze figuur is die ook fungeert als een pro-Papoeaanse onafhankelijkheidsactivist. Hij heeft een zorg op het gebied van ideologie om de gemeenschap te beïnvloeden, vooral om deel te nemen aan de strijd voor de onafhankelijkheid van de Papua-regio van Indonesië. De man die in Situbondo, Oost-Java is geboren, is behalve predikant ook voorzitter van de Papua Baptist Church Fellowship, de Executive Board of the Papuan Churches, lid van de Pacific Churches-conferentie en doceert aan de Baptist Theology College (STT), en bij STT Izak Zauel Kijine Abepura. Tijdens zijn reis werd Socrates' rol als herder van het volk gevolgd door een aantal tendentieuze activiteiten in politieke pogingen om zich los te maken van Indonesië. Een aantal sporen van zijn politieke activiteiten en bewegingen hebben een aantal partijen doen protesteren, afkeuren en zelfs provocaties uitlokken. Het resultaat is dat Socrates nu het label ''Political Priest'' krijgt.

Politiek waarnemer over de Papoea-kwestie, alumnus van de Universiteit van Indonesië (UI), Toni Sudibyo, reageerde op de verklaring van Socrates in 2014 met betrekking tot de voorbereiding van Otsus en de uitvoering ervan dat Indonesië alleen een rol speelde bij het laten omkomen van Papoea's door staatsgeweld al bijna 50 jaar. Volgens hem is de verklaring van Socrates de basisstrategie van OPM-aanhangers in binnen- en buitenland om alles in het werk te stellen om het Special Autonomy-programma en het ontwikkelingsprogramma te laten mislukken, waarbij het volgende scenario het aanmoedigen van politieke houdingsbepaling is door middel van een referendum om zich los te maken van Indonesië.

Dominee Socrates sprak zichzelf ook tegen door de inhuldiging van het ULMWP-kantoor in Wamena in 2016 te waarderen. Volgens hem is de inhuldiging een dynamische en politieke realiteit van de strijd van het volk en de natie van West-Papoea, die wordt erkend en aanvaard door de Indonesische regering . Echter, het feit dat later werd onthuld, vond plaats tijdens het dankfeest van de gemeenschap in Wamena voor de oprichting van het kantoor van de Papua Customary Council (DAP). Verschillende mensen die het evenement bijwoonden, waren teleurgesteld omdat ze het gevoel hadden dat er tegen hen was gelogen. Nog steeds gerelateerd aan de ULMWP, maakte Socrates in 2011 ook een openbare leugen waarin hij beweerde dat de ULMWP legaal was gekozen door het Papoea-volk in de Papoea-vredesconferentie (KPP) op 5-7 juni 2011 in het Auditorium van de Cenderawasih University Papua. De activiteit omvatte zelfs seminars en discussies met als thema "Let's Make Papua a Land of Peace".

In 2016 werd de verklaring van de voorzitter van de West Papua MRP, Vitalis Yumte, dat de politieke strijd in Papoea definitief was in twee fasen, respectievelijk de Act of Free Choice uit 1969 en de Otsus uit 2001, door Socrates weerlegd. Volgens hem vertegenwoordigt de verklaring niet de stem van het geweten van de inheemse Papoea's. Hij hield vol dat er geen eindterm in het leven van mensen is, maar dat er altijd dynamiek en politieke processen zijn. Deze verklaring werd beantwoord door de jongere generatie van Papoea, Emus Kogoya, dat Socrates geen politicus is, wat met definitief wordt bedoeld niet zijn beleid is, maar de politieke status dat Papoea wettelijk deel uitmaakt van de Eenheidsstaat van de Republiek Indonesië. Als er momenteel een Otsus-beleid is, nieuwe autonome regio's, enz., is het een poging om de ontwikkeling in Papua te versnellen. Een Papua-student in Jakarta, Emilia Karubaga genaamd, reageerde ook op de verklaring van Socrates, die volgens hem geen priester weerspiegelt, maar een provocateur is die altijd voor verwarring zorgt door zich achter religie te verschuilen. Hij had de harten van mensen moeten koelen, niet warm maken.

De houding van spijt jegens Socrates werd ook getoond door Ali Kabiay, de voorzitter van de Mandala Trikora-jeugd van de provincie Papua. Hij betreurde de verklaring van Socrates Yoman in een status op zijn Facebook-account namens Socratez Sofyan Yoman op 1 november 2020 met betrekking tot de vorming van de P5-organisatie of het Presidium van de Zonen en Dochters van Pepera Fighters, in Sentani onder voorzitterschap van de heer Yanto Eluay . Volgens Ali moet Pastor Socrates zich niet al te veel zorgen maken over politieke kwesties in Papua en moet hij leren de beslissing van Ondoafi Yanto Eluay als voorzitter van P5 te respecteren. Hope Pastor Socratez toont zijn identiteit als dienaar van het volk, niet als een politieke inspiratiebron.

Nog steeds gerelateerd aan uploads op sociale media, uploadde Pastor Socrates in 2021 ook een verhaal door te vermelden dat Indonesië een kolonisator was die racisme in Papoea combineerde. De upload werd vervolgens beantwoord door waarnemers van strategische kwesties en Papoea-kwesties, prof. Imron Cotan dat Socrates als arts, priester en publieke figuur de geschiedenis niet zou moeten verdraaien door te doen alsof hij de chronologie van de geschiedenis van de Indonesische onafhankelijkheid en haar relatie met Papoea niet kent, en Indonesië zelfs een 'koloniale' natie zou noemen.

Pionier van actie om speciale autonomie af te wijzen voor de uitbreiding van DOB

Als we kijken, wordt de manoeuvre van een Socratez bij het reageren op het Otsus- en DOB-beleid steeds duidelijker en zijn bewegingen zijn duidelijk. Samen met de door hem gevormde Papoea-kerkraad nam hij deel aan het initiëren van de massa's om Otsus en DOB af te wijzen. Nu de realisatie van regionale expansie in zicht is, lanceert hij een provocatie via een verhaal. Een actie die niet kan worden getolereerd van een predikant die zijn gemeente zou moeten hoeden om in vrede te leven, maar die in plaats daarvan betrokken is bij acties die vatbaar zijn voor provocatie en chaos. Een reeks verhalen die worden aangekondigd, kunnen zijn volk in de val lokken om de regering te haten als een vertegenwoordiging van leiders in de wereld. Sociologisch wordt Papoea-gevoeligheid bewust gespeeld zonder na te denken over de effecten en reacties die kunnen optreden.

Opgemerkt moet worden dat van de vele conflicten die zich hebben voorgedaan in de Papua-regio, een van de oorzaken voortkomt uit het bestaan van provocerende zinnen en geschriften die in de media zijn verspreid. Laat Socrates' acties met provocerende verhalen het publiek niet beïnvloeden om het beleid van regionale expansie en beschuldigingen van marionettenprovincies te verwerpen die eindigen met dingen die verre van de taken en verantwoordelijkheden van een predikant zijn, namelijk het koelen van de gemeente.

BRON: https://time.online/7832-2/

Tidak ada komentar:

Diberdayakan oleh Blogger.