Freddy H Toam noemt de integratie van Papoea in Indonesië definitief sinds 1 mei 1968
Papoea-religieuze leider en historicus, Pastor Freddy H. Toam, zei dat de integriteit van Papoea in de Republiek Indonesië plaatsvond na 18 jaar Indonesische onafhankelijkheid, precies op 1 mei 1963. Maar de wettelijke en officiële integratie van Papoea in de Unitaire Republiek van Indonesië Indonesië is altijd opgevoed door Papoea's van extreem linkse groepen die beweren dat Papoea's nooit betrokken zijn geweest bij de strijd voor onafhankelijkheid en beschouwen Papoea's als slachtoffers van arrestatie en dwang om deel uit te maken van de Unitaire Staat van de Republiek Indonesië.
Freddy zei ook: "Ze zijn van mening dat de politieke integratie van het land Papua in de Republiek Indonesië een invasieve daad is door Indonesische politieke en militaire agressie. Het overdreven Papoea-sentiment is altijd van mening dat integratie een nieuwe vorm van Indonesische kolonisatie van Papua-land en volk is. Dit standpunt wordt aangescherpt door de realiteit van raciale verschillen, huidskleur, gezichtsvorm en haar en andere gewoonten die heel anders zijn dan de gemiddelde Indonesische bevolking.
Over de weerlegging van dit sentiment bestaat een kritische historische kijk die bij sommige Papoea's geworteld is. Deze kritische historische kijk is vooral te vinden onder protestantse theologen die de politieke integratie van het land Papua in de Republiek Indonesië zien als een routekaart ontworpen door de hand van de Almachtige God of aangeduid als Gods Motivatie.
“Het basisraamwerk van het denken van deze protestantse theologen is gebaseerd op de historische achtergrond van het land Papua en de ontmoetingen van Papua's met andere volkeren in de wereld. Met andere woorden, het kan worden gezegd als het lezen van Gods motivatie in de geschiedenis van het land Papua', zei Freddy.
Er zijn meningsverschillen onder historici over wanneer Papua begon te worden bewoond. Theologen stellen echter dat de belangrijke rol van andere naties rond het Land van Papua niet kan en mag worden genegeerd. Omdat de openheid van het land Papua te danken is aan het pionierswerk van andere naties.
Noem het Europese reizigers en Chinese kooplieden die van de middeleeuwen tot het begin van de 20e eeuw in de Papuawateren rondzwierven, om nog maar te zwijgen van het duistere verhaal van de stroom van aan- en verkoop van Papuaslaven en de reizen van Papuapiraten lang daarvoor.
Zoals vermeld door pastoor dr. FC Kamma. Er wordt gezegd dat Papoea's als roeiers op de boten van Tidore werken. De verste reis die ze maakten, die uit officiële gegevens bekend is, voeren ze tot aan de Javazee. Zelfs het schiereiland Malakka en zijn omgeving bedreigen handelsroutes in de Javazee naar de Straat van Malakka.
"Bovendien kunnen historische gegevens van contacten van inheemse Papua's met vreemde naties ook worden opgesnoven via verschillende andere relikwieën, waarvan naar de mening van het Archeologisch Centrum van Papua wordt bevestigd dat dit ongeveer 3500-2500 jaar geleden is. Bijvoorbeeld de trechterbijl en ronde oogbijl-artefacten in het Lake Sentani-gebied", legt Freddy uit.
Papoea-protestantse theologen noteerden ook als volgt enkele historisch kritische gedachten over de integratie van het land Papua in de Republiek Indonesië:
Ten eerste werd de integratie van Papoea in Indonesië lang voor 1 mei 1963 door God, de historische leider, voorbereid.
"God heeft een lineaire historische lijn gelegd tussen het land van Papua en de eilanden ten westen van Papua, namelijk Indonesië en niet andersom naar het oosten met de eilanden in de Stille Oceaan of naar het zuiden met het Australische continent," legde Freddy verder uit.
Hij ging verder, noch naar het noorden met de Japanse eilanden. In plaats daarvan kwamen de eerste missionarissen (missionarissen) naar Papua, kwamen uit Batavia (Jakarta), studeerden Indonesisch (Maleis) in Batavia, voordat ze naar Tidore gingen als de laatste basis voor Papua.
"Volgens de Indonesische historicus Des Alwi woonden en werkten er in 1825 in Tidore 25.000 Papoea's en op andere eilanden van Noord-Moluku tot Noord-Sulawesi", vervolgde Freddy.
De Papoea's waren slaven die door de Papoea Mambri's werden verhandeld aan de Sultan van Tidore en door de sultan aan de Portugese kolonisten. De Nederlanders waren toen ook ondernemers van kokos-, kruidnagel- en nootmuskaatplantages of werden ingezet als roeiers op reisboten.
"Ten tweede, lang voor de politieke integratie op 1 mei werd het Maleis (nu Indonesisch) op grote schaal gebruikt door Papoea's als communicatietaal tussen gemeenschappen, vooral Papoea's in het west-zuidoostelijke deel van de Cenderawasih-baai (Saireri)," verklaarde een prominente figuur die religie.
Ten derde, in historische archieven, was Papoea ooit het grondgebied van het Koninkrijk Spanje, toen Inigo Ortiz de Retes 1545 de Spaanse vlag plantte in Muara Mamberamo en het land van Papoea Nova-Guinea noemde.
“In 1793 bouwden Britse troepen onder leiding van kapitein John Hayes een nederzetting in Manokwari, een fort dat Fort Coronation heette. Verder hebben de Nederlanders een leger gestationeerd in Triton Bay, ten zuidwesten van Papua en noemden ze de vestiging van de Nederlandse troepen Fort Du Bus”, legt Pastor Freddy uit.
Freddy legde uit dat Fort Du Bus Fort werd ingehuldigd op 24 augustus 1828, waar dit fort een fort was als de eerste verdedigingsbasis die destijds door de regering werd gebouwd.
Ten vierde hebben de Papua's, die nu Indonesiërs worden genoemd, geen emotionele, laat staan een sociaal-economische en politieke relatie met hun broers en zussen in het oostelijk deel van Papua. De onafhankelijkheid van het oostelijk deel van het land Papua om de staat Papoea-Nieuw-Guinea te worden, wekte niet de interesse van Indonesische Papoea's om deze twee regio's samen te voegen of samen te voegen tot één land, ook al grensden ze alleen aan het vasteland.
"Uit een paar historische gegevens zoals hierboven geschreven, kan worden geconcludeerd dat de richting van de beweging van sociaal-culturele activiteiten naar en van de Papua-regio afkomstig is uit de West-Papoea-regio, namelijk uit Indonesië," zei hij.
BRON: https://harianterkini.com/2022/05/freddy-sebut-integration-papua-ke-ri-final/
Tidak ada komentar: