Breaking

 21 jaar bijzondere autonomie hebben een solide basis gelegd voor de toekomst van Papua



De implementatie van de Speciale Autonomie voor Papua 21 jaar geleden heeft een sterke basis gelegd voor deze provincie om zich in de toekomst op verschillende gebieden verder te ontwikkelen.

Otsus Papua is nu zelfs 21 jaar oud, verwijzend naar wet nr. 21 van 2001, die later werd verfijnd door wet nr. 2 van 2021 betreffende de Bijzondere Autonomie voor Papua.

Gedurende de meer dan 2 decennia van speciale autonomie of speciale autonomie voor Papoea, wordt aangenomen dat de vrijheid die door de centrale regering aan de provincie Papoea is verleend, verschillende veranderingen heeft teweeggebracht, zowel op sociaal, politiek, economisch, sociaal-cultureel, defensie- en veiligheidsgebied. , recht en mensenrechten.

De speciale autonomiewet van Papoea is de toekenning van ruime bevoegdheden aan de provincie en de bevolking van Papoea om zichzelf te reguleren en te beheren binnen het kader van de Unitaire Staat van de Republiek Indonesië (NKRI).

Een groter gezag betekent ook een grotere verantwoordelijkheid voor de provincie en de bevolking van Papoea om de regering te besturen en het gebruik van natuurlijke hulpbronnen te reguleren voor de grootst mogelijke welvaart voor de bevolking van Papoea.

Wat betreft de speciale autonomiewet van Papoea nr. 2 van 2021 is bedoeld om het ontwikkelingstempo te versnellen en de verspreiding van ontwikkeling te vergroten voor het welzijn van de mensen in het land Papoea.

De wijziging van de Papua Special Autonomy Law heeft tot doel de interregionale verschillen in Papua te verminderen door nieuwe autonome regio's te openen via een bottom-up en top-down regionale structureringsbenadering, terwijl prioriteit wordt gegeven aan de principes van democratie en efficiëntie.

Speciale autonomie, die tot doel heeft het welzijn van mensen te verbeteren, is ook bedoeld om de sociale problemen van het Papoea-volk aan te pakken.

De toekenning van de speciale autonomiewet van Papoea kan worden gezien als een middenweg of het resultaat van een politiek compromis over de sociale onrust in de Papoea-samenleving na de hervorming of na de val van het regime van de Nieuwe Orde in 1998.

Gaandeweg is het niet eenvoudig geweest om de Bijzondere Autonomiewet voor Papoea te realiseren, omdat er veel aanloopproblemen waren ontstaan toen de discussie over de bijzondere autonomie door het Indonesische parlement samen met de regering werd gevoerd.

Na 21 jaar heeft de toekenning van speciale autonomie voor Papua echter invloed gehad op de sociale verandering en ontwikkeling in Papua.

Speciale Autonomy-wijzigingen

Sinds de terugkeer van de provincie Papoea (voorheen Irian Jaya) tot toetreding tot de Unitaire Republiek Indonesië op 1 mei 1963, is het meest fundamentele waar de Papoea's mee te maken hebben gehad, de moeilijkheid om betrekkingen tussen regio's tot stand te brengen, omdat de enige toegang via de lucht is. of vliegtuigvervoer.

Evenzo is de beschikbaarheid van wegeninfrastructuur die dorpen, districten en regentschappen met elkaar verbindt nog steeds zeer beperkt, zodat mensen in Tanah Papua, wanneer ze familie gaan ontmoeten of voor andere doeleinden, dagen tot een week over land moeten reizen om hun bestemming te bereiken.

Voordat de speciale autonomie voor Papua van kracht werd, kregen inheemse Papoea's geen prioriteit bij het vergroten van de menselijke hulpbronnen door middel van onderwijs. Deze toestand duurde voort tot het begin van de Reformatie van 1999.

Na de invoering van Speciale Autonomie hebben autochtone Papoea's echter de mogelijkheid om gemakkelijk, goedkoop en gelijkmatig onderwijs te volgen. Deze faciliteit wordt genoten door stedelijke gemeenschappen en heeft afgelegen dorpen en districten bereikt.

Het probleem met de gezondheidsdiensten was dat vóór Papoea's speciale autonomie bewoners in afgelegen gebieden dagen moesten reizen om zich te laten behandelen in gezondheidscentra van gezondheidscentra of hulpgezondheidscentra of pustu naar overheidsziekenhuizen. Nu kunnen de inwoners van Papoea betere gezondheidsdiensten krijgen dan voorheen.

In de politieke instelling van de DPRP vóór de implementatie van de speciale autonomie voor Papoea, moesten autochtone Papoea's die volksvertegenwoordigers wilden worden, zich eerst registreren als kandidaat voor een bepaalde partij en via algemene verkiezingen worden gekozen.

De huidige situatie is echter veranderd na de inwerkingtreding van de Papua Special Autonomy Law. Om volksvertegenwoordiger te worden in het DPRP-instituut voor inheemse Papoea's, kunnen ze een speciaal rantsoen krijgen voor wetgevende leden door de benoeming van Otsus Papua op het niveau van het district/de stad van de DVK.

De culturele instelling van de Papoea-volksraad, met de bepalingen van de Papoea-speciale autonomiewet, is een plaats voor gemeenschapsdienst voor inheemse Papoea's via verkiezingsroutes volgens gebruikelijke gebieden met vertegenwoordiging van adat, vrouwen en religie.

In feite heeft de regering van de Republiek Indonesië samen met het Indonesische parlement in 2022 vier nieuwe autonome regio's in het land Papoea gecreëerd door de implementatie van wet nr. 2 van 2021 betreffende de Bijzondere Autonomie voor Papua.

De vier nieuwe autonome regio's in het land Papua die zijn verdeeld, namelijk de provincies van de hooglanden van Papua, Centraal-Papoea, Zuid-Papoea en recentelijk de provincie Zuidwest-Papoea.

Inmiddels heeft in de TNI/Polri-organisatie-eenheden het gedeelte van de werving voor TNI/Polri-militairen voor autochtone Papoea's speciale aandacht gekregen van de betrokken instellingen. De TNI/Polri stellen quota vast voor het aanstellen van autochtone Papoea's, variërend tot 70 procent voor autochtone Papoea's.

In feite heeft de regionale politie van Papoea in 2021 een speciale rekrutering van 2.000 Polri-personeelsleden voor inheemse Papoea's uitgevoerd.

Wat betreft luchthavenvervoersfaciliteiten, vóór de implementatie van Special Autonomy konden veel luchthavens in een aantal gebieden alleen worden bediend door pilootvluchten van het kleine Twin Otter-vliegtuig, Cesna.

Echter, na de implementatie van de speciale autonomie voor Papua, begon een aantal luchthavens in Papua, waaronder de luchthaven bij Yahukimo, Moses Kilanggin Airport, Timika, Nabire Airport, Theys Hiyo Eluay Sentani Airport, door de regering te worden gerenoveerd via de Indonesische regering. Ministerie van Transport, waardoor de lengte van de landingsbaan wordt vergroot zodat grote vliegtuigen van het Boeing-type kunnen worden ondergebracht: 737 NG tot Airbus 320 widebody-vliegtuigen.

Evenzo zijn zeehavenfaciliteiten en havenondersteunende infrastructuurfaciliteiten verbeterd tot aan de renovatie van terminalgebouwen voor scheepspassagiers in districten/steden.

Toewijding van de leider

De centrale regering onder leiding van president Joko Widodo voor de eerste periode van 2014-2019 en voortgezet voor de tweede periode van 2019-2024 heeft het gezicht van Papua veranderd in een meer hoopvolle richting.

Sinds president Jokowi tot president van de Republiek Indonesië is gekozen, is de zorg voor de ontwikkeling van de provincie Papua tot nu toe enorm geweest in een poging om het welzijn van de mensen in het land Papua te verbeteren.

Sinds het begin van de speciale autonomie voor Papoea heeft de regering tot nu toe grote bedragen tot IDR 1.000 biljoen uitbetaald voor de ontwikkeling van basisvoorzieningen voor gemeenschapsinfrastructuur, zoals onderwijs, gezondheidszorg, leefbare huizen, elektriciteit en schoon water.

Dit omvat het bouwen van internetnetwerkcommunicatiefaciliteiten om aan de basisbehoeften van voedsel te voldoen, die een groot deel van het beleid en de budgettoewijzingen krijgen.

Gedurende de 21 jaar sinds de implementatie van speciale autonomie zijn de regering en het Papoea-volk erin geslaagd een solide basis te leggen om een betere toekomst voor het Papoea-volk op te bouwen.

"Het vergt inzet en vastberadenheid van regenten, burgemeesters en gouverneurs bij de uitvoering van de Papua Special Autonomy Law, om de doelen te bereiken", zei het hoofd van de subsector Administratie en speciale autonomie van het Regional Development Planning Agency (Bappeda) van de provincie Papoea, Edy Wai.

Het Papua Special Autonomy Fund, dat volledig wordt beheerd en benut door het district/de stad, moet de toename van het welzijn van inheemse Papoea's kunnen versnellen.

Papua's speciale autonomiefondssteun voor regionale ontwikkeling heeft tot nu toe een grote bijdrage geleverd aan het vergroten van het welzijn van de mensen in het land Papua.

Het Papua Special Autonomy Fund wordt in elk district/stad in grote bedragen uitgekeerd met als doel het welzijn van de inheemse Papua-bevolking te vergroten, onder andere voor onderwijs, gezondheidszorg, basisinfrastructuur voor burgers, wegen, gezonde huizen en economische empowerment van het gezin .

Andrianus Mambobo, plaatsvervangend voorzitter van de Biakse DPRD, erkende dat wijzigingen in de speciale autonomiewet van Papoea gevolgen hebben voor alle aspecten van het leven van inheemse Papoea's.

Het Bijzonder Autonomie Fonds zal nog efficiënter zijn als de beheerders van de overheidsbegroting gewetensvol zijn en deze begroting eerlijk realiseren uitsluitend voor het welzijn van de bevolking van Papoea.

BRON: https://papua.antaranews.com/berita/695029/21-tahun-otsus-hasilkan-fondasi-kokoh-untuk-masa-depan-papua

Tidak ada komentar:

Diberdayakan oleh Blogger.