Sommige scholen in Papua hebben het Onafhankelijk Curriculum geïmplementeerd
Het Regionale Onderwijsbureau voor Bibliotheek en Archieven (DPPAD) van de provincie Papua zei dat verschillende scholen in het gebied het onafhankelijke leerplan hadden geïmplementeerd.
Waarnemend hoofd van de provincie Papua DPPAD Protasius Lobya zei dat de scholen die het onafhankelijke leerplan hadden geïmplementeerd de Joint High School, SMAN 4, YPK Kotaraja High School, Taruna Dharma High School waren. Terwijl sommige anderen zich nog aanpassen aan de leeromstandigheden.
"Het Merdeka-curriculum kan worden uitgevoerd wanneer de leraren op de school technische begeleiding hebben gekregen over de essentie van het Merdeka-curriculum", zei hij in Jayapura, zondag (18/9/2022).
Volgens Protasius verschilt het onafhankelijke leerplan niet van het vorige, alleen dat de leermethoden diverser zullen zijn, zodat studenten genoeg tijd hebben om het concept van het versterken van competentie te verkennen.
"Voor dit jaar implementeert de derde groep Papoea's het onafhankelijke leerplan, dus we hebben geen grondige evaluatie ontvangen van scholen die het leerplan implementeren," zei hij.
Hij legde uit dat het implementeren van het Zelfstandig Curriculum niet volledig toepasbaar hoeft te zijn, omdat het belangrijkste is hoe het leerproces van het kind vrijheid van leren ervaart, ook de leraar.
"Net als SMAN 3 en SMAN 5 zijn de enige scholen die zijn opgericht de wetenschappelijke majors, er kunnen geen andere majors zijn, maar dat betekent niet dat het rijschoolprogramma of het Independent Curriculum niet kan worden toegepast omdat er een leereffect is voor docenten en studenten voor variaties in lesmethoden," zei hij.
Eerder legde Mendikbudristek Nadiem Makarim uit dat de implementatie van het Independent Curriculum een aanbod of een optie was. Dwing de school dus helemaal niet om het uit te voeren. Hij hoopt echter dat onderwijzers en schoolleiders dit leerplan gaan zien vanuit de breedte van de voordelen voor leerherstel.
“Wij geloven dat het de leraar is die de behoeften en het potentieel van zijn leerlingen het beste begrijpt. Daarom geven we ze veel meer flexibiliteit om leren te ontwikkelen door prioriteit te geven aan projectgebaseerd leren. Het Merdeka-curriculum brengt leren naar voren dat veel bevrijdender, leuker, diepgaander en relevanter is voor studenten", zegt Nadiem.
BRON: https://jubi.id/tanah-papua/2022/separt-school-di-papua-already-implementing-kurikulum-merdeka/
Tidak ada komentar: