Het ministerie van Transport geeft de zeeweg de macht om de economie van de gemeenschap te verbeteren
Het ministerie van Transport (Kemenhub) stelt via het directoraat-generaal Zeetransport alle mogelijkheden van zeetransport en haveninfrastructuur in staat om de economie van de gemeenschap te verbeteren.
"We zullen de beste diensten blijven leveren om de maritieme sector te versterken om een betere gemeenschapseconomie te creëren, vooral in Oost-Indonesië, waaronder het zeetolprogramma", zei directeur-generaal van Sea Transportation Arif Toha in Jakarta, donderdag. .
Arif zei dat de implementatie van de zeetolweg heeft bijgedragen en geprofiteerd, vooral door het verminderen van prijsverschillen en het vergroten van de economische gelijkheid tussen de westelijke en oostelijke regio's van Indonesië.
Hij legde uit dat het zeesnelwegprogramma 33 routes heeft die worden bediend door 32 schepen te exploiteren door te stoppen in 130 havens om goederen te distribueren, de beschikbaarheid van goederen te behouden en deel te nemen aan het verkennen van het superieure potentieel van de regio dat buiten het gebied kan worden gedistribueerd.
"De meeste vertrekkende vrachten die door tolschepen worden vervoerd, zijn cement, rijst, mineraalwater en frisdranken. Terwijl de meest terugkerende vrachtgoederen hout, kopra, zeewier, kokospalmen en houtskool zijn," zei hij.
Verder heeft het Ministerie van Transport ook innovaties en doorbraken gerealiseerd in de context van Nationale Voedselzekerheid, waaronder het creëren van nieuwe handelspatronen van nieuwe voedsellandgoedgebieden zoals Merauke naar Papua, West Papua en Oost-Nusa Tenggara.
Bij de implementatie wordt het zeetolprogramma momenteel ook ondersteund door applicaties die het voor zakelijke actoren gemakkelijker maken om bestellingen tot levering van goederen te verwerken.
"We werken ook samen via de SITOLAUT-applicatie met BRISTORE met een end-to-end gebruikerssysteem om gemak te bieden en distributie- en betalingssystemen voor het publiek te vergemakkelijken", zei hij.
Verder zei Arif dat het zeesnelwegprogramma met succes is uitgevoerd in de provincies Maluku en Noord-Maluku, die momenteel worden doorkruist door 10 zeetolroutes met 28 havens.
Het aantal vertrekkende en terugkerende vrachten is vrij groot in 2022, waar het tot eind augustus 9.09 TEU's bereikte, met details van 6.585 TEU vracht vertrekkend naar Maluku en de provincies Noord-Maluku, en 2.424 TEU's terugkerende vrachten uit Maluku en Provincies Noord-Moluku. Hij zei dat het aantal zou blijven groeien tot eind 2022.
In vergelijking met 2021, waar de lading die de zeetol in de twee provincies gebruikt slechts 7.876 TEU is, met details van 5.146 TEU voor vertrekkende ladingen en 2.730 TEU voor terugkerende ladingen.
Hij benadrukte dat het succes van het Sea Highway-programma niet los kan worden gezien van de subsidies van de overheid, zodat de tarieven voor het vervoer van goederen per tolschip over zee goedkoper zijn dan de tarieven voor commerciële schepen.
Momenteel is er een steeds kleiner prijsverschil tussen de prijzen van basis- en belangrijke goederen (Bapokting) in de gebieden van herkomst of de Hubs (Jakarta, Surabaya en Makassar) in vergelijking met gebieden die in het achterland liggen van de havens die door schepen worden bezocht. tol.
Enkele voorbeelden van prijsverschillen in verschillende gebieden in de Molukken en Noord-Molukken, volgens gegevens van het Ministerie van Handel, zijn onder meer de prijs van bakolie in Surabaya op 17.600 IDR per liter, de prijs op de Tidore-eilanden op 20.000 IDR; de prijs van cement in Surabaya is IDR 54.800 per zak, de prijs in Morowali is IDR 60.000; en de prijs van tarwebloem in Surabaya is Rp 9.700 per kg, de prijs in South Buru is Rp. 10.000 per kg.
"Deze voorbeelden laten een relatief klein prijsverschil zien. Dit is een indicator van het succes van de zeesnelweg", concludeerde hij.
BRON: https://www.antaranews.com/berita/3132997/kemenhub-berdayakan-tol-laut-to-ingkatkan-perekonomian-society
Tidak ada komentar: