Breaking

Bouwen aan een slimme generatie Papoea's via de Fun School Movement



Onderwijs is een prioriteitsprogramma voor 29 districten en steden in de provincie Papua om intelligente, gezonde en sterk gekarakteriseerde menselijke hulpbronnen op te bouwen.

Papua, de thuisbasis van Indonesië, erkent het belang van onderwijs om kwalitatief hoogstaand personeel op te bouwen en probeert een onderwijsmodel te vinden dat geschikt is voor de regionale omstandigheden en het karakter van de lokale bevolking.

Papua heeft andere uitdagingen dan de meeste delen van Indonesië. Het gebied en de bevolkingsverdeling zijn problemen die moeten worden aangepakt door lokale overheden, onderwijzers, onderwijsaanbieders en de gemeenschap.

Obstakels die nog steeds worden ondervonden bij het aanbieden van onderwijsdiensten in grens-, ultraperifere en achtergestelde (3T)-gebieden, zoals onder meer de provincie Papua, zijn de ongelijke verdeling van scholen, van de vroege kinderjaren tot de middelbare school.

Als gevolg hiervan hebben veel schoolgaande kinderen en adolescenten op het platteland en in afgelegen gebieden het moeilijk om toegang te krijgen tot onderwijsvoorzieningen nadat ze de lagere school hebben afgemaakt.

Soortgelijke moeilijkheden worden ervaren door veel studenten die een middelbare schoolopleiding in afgelegen gebieden hebben voltooid. Ze hebben moeite om door te stromen naar de middelbare school.

Er is een fundamenteler obstakel waarmee scholen in het 3T-gebied in 29 districten/steden in Papua worden geconfronteerd, namelijk het gebrek aan leraren. Daarnaast kampen scholen ook met het probleem van een ongelijke verdeling van leraren en een beperkte kwaliteit van de infrastructuur. Ook is het voor een aantal scholen nog moeilijk om voorzieningen te bouwen volgens de landelijke onderwijsnormen.

In feite is de beschikbaarheid van geschikte leraren en onderwijsfaciliteiten de sleutel tot het verbeteren van de kwaliteit van menselijke hulpbronnen in de toekomst.

 

Het paradigma van denken veranderen

Volgens de oprichter van de Indonesische Fun School Movement, Muhammad Nur Rizal, hebben leraren de meeste rol bij het veranderen van het denkparadigma van kinderen in Papua. Om kinderen te interesseren om op een leuke manier te leren, moet de leraar een leercultuur kunnen bevorderen die kritisch, creatief, onafhankelijk en leuk is.

"De Fun School Movement (GSM) verdient het om te worden ontwikkeld in het 3T-gebied van de provincie Papua, omdat het het paradigma van het denken van kinderen over het belang van onderwijs kan veranderen", zei Nur Rizal in Biak.

Voor de ontwikkeling van regionaal 3T-onderwijs in Papua biedt GSM vier principes in het model van kinderonderwijs.

De eerste is de leeromgeving, die fysiek en sociaal een positieve leeromgeving bouwt. De twee aspecten van de pedagogische praktijk geven prioriteit aan leermodellen die leerlingen aanmoedigen om te onderzoeken, te reflecteren en kritisch na te denken.

Ten derde, karakterontwikkeling, die de ontwikkeling van het karakter van studenten in gang zet, zowel door de omgeving als door leermodellen. Ten vierde, namelijk verbondenheid met de school om de betrokkenheid van alle partijen, met name ouders en de gemeenschap, aan te moedigen bij het succes van het onderwijsproces.

GSM is geschikt om te worden ontwikkeld op scholen in de 3T Papoea-regio, omdat de vier principes ervoor zullen zorgen dat kinderen ruimte hebben voor fysieke activiteit en interactie en wederzijds respect bij leeractiviteiten, zodat leerlingen erop kunnen vertrouwen dat ze het dagelijkse leven in de omgeving begrijpen.
 
GSM is een beweging van verandering van de basis samen met leraren en de gemeenschap om scholen om te vormen tot ideale plekken voor studenten.

De beweging is bedoeld om leraren, directeuren en onderwijsbeleidsmakers bewust te maken en te creëren om scholen te bouwen als leuke plekken voor kinderen om te leren.

Het GSM-concept dat ook wordt toegepast door het Supiori Education Office, Papua, zal naar verwachting een nieuw alternatief zijn om de kwaliteit van het kinderonderwijs in het 3T-gebied van deze wijk te verbeteren.

"Het realiseren van de educatieve doelen van inheemse Papoea-kinderen die slim, gezond en met karakter zijn, vereist de steun van ouders en de omgeving", zei Micha Rumanasen, hoofd van de Teacher Working Group voor het West Supiori District, Supiori Regency.

Het leermodel dat kan worden geïmplementeerd voor het 3T-gebied is de implementatie van onderwijs dat rekening houdt met de diversiteit van lokale sociale en culturele omgevingsomstandigheden.

Wat betreft het beheer van onderwijsdiensten in het 3T-gebied, is het noodzakelijk om een betere regeling te treffen, waaronder het aanbieden van hoogwaardige onderwijsdiensten om het onderwijs- en leerproces van kinderen te ondersteunen.

Met de steun van de overheid, leraren en ouders kunnen schoolkinderen in het 3T-gebied toegang krijgen tot kwaliteitsvolle onderwijsdiensten die voldoen aan de behoeften van kinderen.

Om de onderwijsdiensten voor kinderen in het 3T-gebied vooruit te helpen, is serieuze aandacht nodig van alle partijen, zowel ouders, lokale overheden als lokale leiders van inheemse gemeenschappen.

De onderwijsdiensten moeten gelaagd zijn, beginnend bij de laagste onderwijsinstelling van PAUD tot SMA/SMK in het 3T-gebied.

Wat moet worden gedaan, is de voorbereiding van onderwijsondersteunende voorzieningen, waaronder de geschiktheid van leraren, leesboeken voor studenten, schoolbibliotheken en comfortabele studiegebouwen.
 
Docent distributie

Het betrekken van alle bij de uitvoering van het onderwijs betrokken componenten is een van de effectieve beleidslijnen om de continuïteit van het leerproces te waarborgen.

Voor Hosea Mansnembra, een leraar in het 3T-gebied en tevens directeur van YPK Samber Elementary School, Yendidori Biak District, vereist het bouwen van onderwijs voor kinderen in het 3T-gebied een goede samenwerking tussen kinderen, ouders, leraren en de schoolomgeving.

Hoewel de kwaliteit van leraren belangrijk is, is de verdeling van leraren in de 3T-regio een probleem dat direct moet worden aangepakt, zodat er continuïteit is in het onderwijsleerproces. Tot nu toe is het lerarentekort door scholen overwonnen door gebruik te maken van bestaande leraren.

Beperkingen waarmee lokale 3T-scholen worden geconfronteerd, zijn dat er een mismatch is tussen de benodigde leraren en de beschikbare leraren in elke onderwijseenheid.

"Het lerarentekort is niet het enige probleem waarmee de gemeenschap en de lokale overheden worden geconfronteerd. De kwaliteit van de leraren is ook een probleem", zei hij.

Er zijn inderdaad nog tekortkomingen, maar door de Fun School Movement wordt van scholen en docenten verwacht dat ze kunnen profiteren van de beschikbare faciliteiten en infrastructuur. Leraren spelen een belangrijke rol bij het openen van nieuwe horizonten voor leerlingen, waaronder een groeiende interesse in lezen.

BRON: https://www.antaranews.com/berita/3128577/mengbangun-generation-cerdas-papua-through-gerak-school-pleasing

Tidak ada komentar:

Diberdayakan oleh Blogger.