UITLEG VAN HET GEBIED VERSNELLEN DE WELVAART VAN DE inheemse bevolking van Papua
Het Huis van Afgevaardigden (DPR) van de Republiek Indonesiƫ heeft de Drie Ontwerpwetten voor de Nieuwe Autonome Regio (RUU DOB) voor Papoea officieel geratificeerd tijdens de 26e plenaire zitting voor de V-sessie van het proefjaar 2021-2022 op de Nusantara II gebouw, Parliament Complex, Jakarta, op donderdag 30 juni 2022. De drie wetsvoorstellen die werden aangenomen waren de South Papua Province Bill, Central Papua Province en Central Highlands Papua Province.
De minister van Binnenlandse Zaken verklaarde dat het doel van de verdeling was om tegemoet te komen aan de aspiraties van verschillende elementen van de Papoea-gemeenschap, zoals regionale leiders, traditionele en religieuze leiders, evenals vrouwelijke figuren die kwamen om hun aspiraties rechtstreeks aan president Jokowi over te brengen. .
De ratificatie van drie wetsontwerpen en een regeringsvorm die het mandaat van Wet nr. 21 van 2001 betreffende de speciale autonomie van de Papua-provincie uitvoert.
In de aantekeningen van dr. Bambang Purwoko als voorzitter van de Papua Working Group van de Gadjah Mada University (UGM) is de verdeling van Papua al lang een politiek thema in Indonesiƫ. In het document uit 2008 staat dat op initiatief van de DPR de vorming van de provincies Centraal Papua, Zuidwest Papua en Zuid Papua is opgenomen in het wetsvoorstel.
De Indonesische regering heeft sinds 2001 zelf Papua Special Autonomy geĆÆmplementeerd als wettelijke basis voor het versnellen van de ontwikkeling in Papua. Regionale expansie, die tot dusver is vertraagd door een centraal politiek besluit, moet worden gezien als een van de manieren om welvaart te bereiken.
Op basis van gegevens van de Papua Working Group van de Gadjah Mada University (UGM) met betrekking tot pro- en contra-attitudes, is er 26% van de Papoea's die zeggen dat de uitbreiding de ontwikkeling zal versnellen en kan inhalen, ongeveer 14% gelooft dat de uitbreiding de afstand tussen de bureaucratie en verbetering van de openbare diensten, dan schat 12% dat dit het welzijn en de economie van de gemeenschap zal verbeteren, de meerderheid van de rest heeft vertrouwen in een rechtvaardige ontwikkeling en de kans om een regionale leider te worden is groter en slechts enkelen hebben een sentimenteel beeld van het nieuwe wetsvoorstel voor de autonome regio.
Wat betreft de vorming van nieuwe autonome regio's in Papua, zijn er cruciale factoren die factoren zijn voor de regering om de nieuwe wetsvoorstel voor autonome regio's te versnellen, inclusief geografische omstandigheden in Papua die nog steeds niet perfect zijn, het gebied van Papua dat nog steeds wordt gedomineerd door bossen, grote kustgebieden die niet zijn beheerd, geĆÆsoleerde berggebieden, demografische omstandigheden, ongelijke verdeling van de bevolking, de kwaliteit van de menselijke hulpbronnen die nog steeds achterblijven, sociale, culturele en economische omstandigheden en er zijn nog steeds verstoringen van de openbare veiligheid in Papoea.
Met deze voorwaarden is natuurlijk een passende oplossing nodig om de bestaande problemen op te lossen. Een daarvan is door het grondgebied uit te breiden om de ontwikkeling te versnellen, de welvaart te verbeteren, de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, verschillende vormen van toegang te vergemakkelijken en bureaucratie in de Papua-regio te vergemakkelijken.
In het algemeen is de verdeling van het Papua-gebied inderdaad een must om een aantal redenen. Indien gehergroepeerd, zijn er 3 brede aspecten van de voordelen van de verdeling van de Papua-regio, waaronder vanuit het politieke aspect, de verdeling van de provincie Papua in drie provinciale regio's biedt de drie beste inheemse Papoea-zonen de mogelijkheid om gouverneurs te worden, en de andere beste Papoea-zonen om posities in te nemen - structurele posities in het nieuwe lokale bestuur, vanuit economisch oogpunt.
De drie gebieden hebben hetzelfde natuurlijke hulpbronnenpotentieel, namelijk mijnbouw. Ondertussen zal vanuit het sociaal-culturele aspect het bevorderen en ontwikkelen van cultuur en gebruiken effectiever zijn. Maatschappelijke voorzieningen zoals onderwijs en religie, voorzieningen en infrastructuur kunnen worden verbeterd.
De uitbreiding die zich voordoet, komt ook de APBD (Regionale Inkomsten en Uitgaven Begroting) in elke nieuwe autonome regio ten goede, omdat de bevolkingssamenstelling gelijkmatig wordt verdeeld en zich aanpast aan de bestaande bevolking van wijken/steden. De steun van Papoea-Nieuw-Guinea kwam ook van religieuze leiders/predikanten in de provincie Papoea en het hoofd van de Papoea Kerken Vereniging (PGGP) Pastor Albert en Pastor MPA Maury.
Zij oordeelden dat het doel van de uitbreiding was voor een rechtvaardige ontwikkeling in Papua, om welvaart en vooruitgang in alle aspecten te brengen, om gerechtigheid te creƫren voor alle Papoea's en om een impact te hebben op het welzijn van productieve leeftijdsgroepen in Papua door het openen van banen, en natuurlijk het versnellen van de ontwikkeling in alle sectoren die een directe impact hebben op het Papoea-volk.
Momenteel blijft de regering ernaar streven Papua te bevrijden van economische moeilijkheden en veiligheidsverstoringen als de wortel van het probleem dat nog niet lang geleden is opgelost, waaronder de verdeling van de regio. Beschrijvend zijn de voordelen van deze regionale indeling in Papua duidelijk en volledig voelbaar.
Wanneer wordt verwezen naar het oorspronkelijke doel van de totstandkoming van het nieuwe wetsvoorstel voor de autonome regio, dat werd uitgedrukt door verschillende staatsfiguren die direct betrokken waren of niet, moet worden aangenomen dat de duurzaamheid van het door de regering geratificeerde programma een goede en positieve stap voor de vooruitgang van de Indonesische natie in het algemeen, en in het bijzonder voor de vooruitgang van de natie Papoea's.
BRON: https://www.deliknews.com/2022/07/16/pemekaran-region-cepat-kemakmuran-orang-asli-papua/?amp
Tidak ada komentar: