Voortdurende inspanningen om transportconnectiviteit in Papua op te bouwen
Het ministerie van Transport is de afgelopen acht jaar doorgegaan met het ontwikkelen van transportinfrastructuurfaciliteiten in de provincie Papua om de totstandkoming van connectiviteit tussen regio's in Papua te versnellen.
De ontwikkeling van infrastructuur voor de transportsector in Oost-Indonesië is in lijn met het programma van de regering, namelijk het ontwikkelen van Indonesië vanuit de periferie door middel van een nieuwe benadering van ontwikkeling die op Indonesië gericht is in Papua.
Een succesvolle ontwikkeling op Cenderawasih Earth is geen gemakkelijke zaak, omdat er veel obstakels en uitdagingen zijn die de implementatie ervan in het veld altijd in de weg staan.
De regering onder president Joko Widodo-vice-president KH Ma'ruf Amin lijkt de verbetering van het welzijn van de mensen in Papua echter nooit te hebben opgegeven.
Tot nu toe zouden de mensen in Papua dankbaar moeten zijn omdat ze hebben kunnen genieten van de transportinfrastructuur die is gebouwd door de regering van president Joko Widodo.
In combinatie met het Gatemas Hasrat Papua-ontwikkelingsprogramma, geïnitieerd door de gouverneur van Papua, Lukas Enembe, hebben de meeste mensen in Papua verschillende ontwikkelingsveranderingen kunnen zien, vooral in de transportsector.
Verbeterde ontwikkeling
Tijdens het bewind van president Joko Widodo zorgde hij voor een doorbraak in de aanleg van de Trans Papua-weg met een totale lengte van 3.462 kilometer.
Tot augustus 2021 is van de totale lengte momenteel 3.446 km wegen doorgedrongen, met 1.733 km asfalt, 1.712 km onverharde wegen en 16 km onverharde wegen.
Ondertussen blijkt uit de elektrische energie-infrastructuur van PLN dat het succes ervan afhangt van de toename van de elektrificatieratio.
De elektrificatieratio van de provincie Papua, die in 2013 nog maar 30,48 procent bedroeg, is in 2018 omhooggeschoten naar 77 procent. En in 2021 voor Papua zal dat 94,55 procent zijn van de 100 procent doelstelling in 2022.
Deze toename is voelbaar in plattelandsgebieden, zoals rechtstreeks is opgedragen door de president. Namelijk tijdens zijn bezoek aan Papua een paar jaar geleden.
Voor het probleem van de armoede in de provincie Papua is het ook gedaald en is de kwaliteit van leven van de mensen toegenomen.
Volgens gegevens bereikte het armoedecijfer in 2013 31,13 procent, maar daalde vervolgens tot 27,38 procent in 2021.
Bovendien heeft het bruto regionaal binnenlands product (GRDP) tegen lopende prijzen (ADHB) voor de provincie Papoea in 2021 IDR 235,34 biljoen bereikt.
De regering blijft zich inzetten om de ontwikkeling van de Papoea's te optimaliseren, zodat zij zich rechtvaardigheid voelen zoals de mensen in andere regio's in Indonesië dat genieten.
Het succes van de ontwikkeling in de provincie Papua zou een maatstaf moeten zijn vanwege de grote aandacht van de overheid voor de bevolking van Papua.
Het is niet eenvoudig om verschillende ontwikkelingsprogramma's te realiseren in Papua, dat een oppervlakte heeft van drie keer zo groot als het eiland Java.
Niet alleen de Trans-weg in Papua die is aangelegd door de regering van president Jokowi-Ma'ruf Amin, maar ook de toegangsweg naar de grens van buurland Papoea-Nieuw-Guinea.
Daarnaast werden er ook nieuwe dokken of havens gebouwd en oude havens nieuw leven ingeblazen om het vervoer van zeetol te versterken om de Papoea's te helpen bij het voorzien in elementaire en betaalbare basisbehoeften.
Dit omvat de revitalisering van verschillende luchthavens als een brug voor de distributie van goederen om de economie van de lokale gemeenschap te verbeteren.
Diverse producten die voorheen moeilijk te vinden waren in Papua, zijn nu gemakkelijker op de markt te brengen voor het publiek vanwege connectiviteit in de transportsector.
"De ontwikkeling van transportfaciliteiten in de transportsector is nog steeds de zorg van de regering via het ministerie van Transport", zei de speciale staf van de minister van Transport voor economische zaken en transportinvesteringen, prof. Wihana Kirana Jaya op de Papua Strategic Analysis-conferentie in Biak.
Het beleid van de regering is om de transportsector in Papua te ontwikkelen, omdat mensen in de bergen van Papua wier leven erg afhankelijk is van de connectiviteit van luchtvervoer.
"Ambtenaren van het ministerie van Transport gaan ook door met het bouwen van een aantal luchthavenfaciliteiten in Papua, zodat mensen het gemak kunnen ervaren zoals andere Indonesische burgers op de eilanden Java, Sumatra en Kalimantan", zei hij.
De bouw van een luchthaven in de bergen van Papua, uitgevoerd door het Ministerie van Transport, ondersteunt ook het One Price Fuel-beleid (BBM) in de hele Papua-regio.
Voordat het One Price BBM-beleid werd geïmplementeerd, was de brandstofprijs van IDR 50.000 per liter tot IDR 100.000 / liter.
Met het door de overheid opgelegde One Price BBM-beleid kunnen mensen in Papua brandstof kopen tegen Rp 6.500/liter, net als in andere regio's in Indonesië.
Regionale connectiviteit en mobiliteit tussen de eilanden in Papua worden gerealiseerd door de implementatie van zee- en/of luchttransport.
De Papua-regio, die landschapskenmerken heeft in de vorm van bergen, bergen, wildernis en oceaankusten, maakt de toegang tot afgelegen gebieden veel gemakkelijker te bereiken met behulp van luchtvervoer.
Momenteel zijn er ongeveer 389 luchthavens verspreid over bijna alle regentschappen en districten van de provincie Papua
De grootste uitdaging bij het implementeren van ontwikkeling in de provincie Papua is de beperkte beschikbaarheid van soepele en goedkope transportinfrastructuur, die de mensen en de overheid in staat stelt hun activiteiten effectief en efficiënt uit te voeren.
Ondertussen ondersteunt de academicus van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, Universitas Padjadjaran Prof. Poppy Rupaidah PhD, de inspanningen van de regering via het Ministerie van Transport om connectiviteit te bouwen tussen regio's in de districten/steden van de provincie Papua.
"Door transport in Papua aan te sluiten, is het een bewijs van het succes van de ontwikkeling die door de overheid is uitgevoerd via het ministerie van Transport", zei prof. Poppy op de APS 1-conferentie in Biak via zoombijeenkomst.
Behalve op het gebied van transport, moeten lokale overheden ook doorgaan met het stimuleren van de verbetering van de kwaliteit van de menselijke hulpbronnen in de provincie Papua door de mogelijkheid te bieden om aan verschillende universiteiten en hogescholen te studeren voor inheemse Papoea-kinderen.
"De ontwikkeling van menselijke hulpbronnen in Papua is een ernstige zorg omdat zij degenen zijn die het potentieel van natuurlijke hulpbronnen zullen beheren en versterken om te worden gebruikt voor het welzijn van de mensen in Papua," zei prof. Poppy.
Er zijn verschillende obstakels voor de ontwikkeling van transportinfrastructuur, waaronder het uitgestrekte grondgebied van de Papua-provincie, vooral in vergelijking met de bevolking die in afgelegen en verspreide gebieden woont.
Een ander probleem waarmee de regering wordt geconfronteerd, is de aanleg van transportinfrastructuur voor Papua.De kosten zijn hoog vanwege de geografische ligging van Papua, die erg moeilijk is, vooral in de steile centrale bergen van Papua en moeras- en veengebieden in het zuiden.
Hoofd Strategische Papua Analyse (APS) Lous Dea Calvin Rimayom zei dat de APS Papua-conferentie in 2022 drie dingen besprak die in de schijnwerpers stonden, waaronder het Papua Business Forum, het Papua Transportation Forum en het Religious Indigenous Community Forum.
Zo is het te hopen dat de implementatie van Wet Nummer 2 van 2021 betreffende wijzigingen in de bijzondere autonomie en de Presidentiële Instructie over de versnelling van de ontwikkeling van Papua daadwerkelijk kan worden gerealiseerd voor de bevolking van Papua.
Volgens de conclusie van het APS is de transportontwikkelingssector nog steeds een strategische behoefte voor mensen in de provincies Papua en West Papua.
In lijn met het transportconnectiviteitsprogramma in Papoea als de implementatie van de nobele 'Nawa Cita'-regering van president Joko Widodo en vice-president Ma'ruf Amin om het welzijn van het Papoea-volk te verbeteren in het kader van de Unitaire Staat van de Republiek van Indonesië.
BRON: https://papua.antaranews.com/berita/682557/usaha-tiada-henti-bangun-konektivitas-transportasi-di-papua
Tidak ada komentar: