Fahri Bachmid: de uitbreiding van Papua en West-Papoea, een realistische en oplossingsgerichte optie
Grondwettelijk Rechtsdeskundige aan de Moslim Universiteit van IndonesiĆ«, Dr. Fahri Bachmid, SH, MH beoordeelt de uitbreiding van Nieuwe Autonome Regio's (DOB) in Papoea en West-Papoea als een realistische en oplossingsgerichte beleidsoptie, evenals constitutioneel, daarnaast is de uitbreiding van nieuwe autonome regio's ook de "politieke wil" van de centrale overheid die natuurlijk constitutionele autoriteit heeft om het welzijn van de gemeenschap te verbeteren die gericht, geĆÆntegreerd en duurzaam is, dit is de implementatie van het asymmetrische decentralisatieconcept en instellingen op basis van de bepalingen van de artikelen 18A en 18B van de Grondwet van 1945 van de Republiek IndonesiĆ«
Dit werd overgebracht door Fahri Bachmid, in een schriftelijke verklaring ontvangen, woensdag 27 april 2022. Volgens Fahri Bachmid is de autoriteit met betrekking tot de uitbreiding van nieuwe autonome regio's de president. En het is geregeld in de Grondwet van 1945. Fahri bracht over dat het plan om verschillende nieuwe autonome regio's in Papua te vormen in feite onlosmakelijk verbonden is met de juridische politiek op basis van het systeemontwerp zoals geregeld in Wet nr. 2/2021 Met betrekking tot het tweede amendement op wet nr. 21/2OO1 Betreffende de speciale autonomie voor de provincie Papua.
In het wetsontwerp wordt benadrukt dat in het kader van het beschermen en handhaven van de waardigheid, het bevestigen en beschermen van de grondrechten van inheemse Papoea's, zowel op economisch, politiek als sociaal-cultureel gebied, het noodzakelijk is om rechtszekerheid te bieden.
"En in de context van het versnellen van de welvaartsontwikkeling en het verbeteren van de kwaliteit van openbare diensten, evenals de continuĆÆteit en duurzaamheid van de ontwikkeling in de Papua-regio", aldus Fahri Bachmid.
Uitgaande van dit concept spant de staat zich op basis van zijn overheidsinstrumenten in om het revenue management in het kader van de uitvoering van de Bijzondere Autonomie voor de Papua Provincie op een verantwoorde, efficiƫnte, effectieve, transparante en gerichte wijze voort te zetten en te optimaliseren, alsmede het versterken van de provinciale regionale inrichting in het Papua-gebied in overeenstemming met de behoeften, ontwikkelingen en ambities van het Papua-volk zelf
"Dus, technisch gezien van de "beleeid"-kant, is de feitelijke verdeling van regio's in provincies in Oost-Indonesiƫ bedoeld om een rechtvaardige ontwikkeling in Papua te versnellen en de functie van dienstverlening aan het Papoea-volk in een betere richting te optimaliseren," zei hij.
Fahri legde uit dat het regionale expansiebeleid in principe de openbare diensten en het welzijn van het Papoea-volk aanzienlijk zal verbeteren, en ook een wig zal hebben als strategie om de waardigheid van het Papoea-volk te verhogen.
Overheidsbeleid met betrekking tot nieuwe autonome regio's in Papoea is in overeenstemming met Wet nr. 23/2014 betreffende regionale overheid, met name de bepalingen van artikel 49, lid 1, waarin wordt bepaald dat:
(1) Regionale vorming op basis van overweging van nationale strategische belangen als bedoeld in artikel 31, vierde lid, is van toepassing op grensgebieden, buitenste eilanden en bepaalde regio's om de belangen en soevereiniteit van de Eenheidsstaat van de Republiek Indonesiƫ te vrijwaren.
"Dit moet in de context worden gelezen als onderdeel van het overwegen van nationale strategische belangen om de Unitaire Staat van de Republiek Indonesiƫ te versterken", legde Fahri Bachmid uit.
Het plan voor de uitbreiding van Papua en West Papua wordt uitgevoerd als mandaat vanuit de bepalingen van de Bijzondere Autonomie Wet (Otsus) voor Papua, het plan voor de vorming van nieuwe autonome regio's in Papua en West Papua, dit is de uitvoering van Wet Nummer 2 van 2021 betreffende Bijzondere Autonomie voor Papua.
"Dus ik denk dat de Beleeid van de regering om verschillende nieuwe autonome regio's in Papoea uit te breiden, in het kader van het uitvoeren van de grondwettelijke taken van de centrale regering is", legde hij uit.
Fahri legde uit dat de uitbreiding van de nieuwe autonome regio's in Papua ook werd beschouwd als een consequentie dat de implementatie van sociale welvaartsontwikkeling in Indonesiƫ eigenlijk verwijst naar het concept van een verzorgingsstaat.
In het vijfde voorschrift van Pancasila en de Grondwet van 1945 wordt benadrukt dat het principe van sociale rechtvaardigheid de verantwoordelijkheid van de regering oplegt bij de ontwikkeling van sociale welvaart, dat er een staatsverantwoordelijkheid is om staatsbeleid op verschillende welzijnsgebieden te ontwikkelen en de kwaliteit van goede openbare diensten door het aanbieden van verschillende noodzakelijke voorzieningen door de samenleving.
Om de levensstandaard van de gemeenschap te verbeteren door achterstand, afhankelijkheid, verwaarlozing en armoede te overwinnen. Het concept van de verzorgingsstaat omvat niet alleen een beschrijving van een manier om welzijns- of sociale diensten te organiseren, maar ook een normatief concept of een ideaal benaderingssysteem dat benadrukt dat iedereen sociale diensten als hun recht zou moeten ontvangen. dat is de filosofie van het nieuwe autonome regio-uitbreidingsbeleid in Papua”, besluit Fahri.
Het is bekend dat de uitbreiding van nieuwe autonome regio's in Pupua en West-Papoea nog steeds voor eindeloze polemieken zorgt. Er zijn drie regio's die zullen worden uitgebreid in Oost-Indonesiƫ, namelijk de provincie Zuid-Papua, de provincie Centraal-Papoea en de provincie Central Highlands Papua.
BRON: https://kabarpapua.co/fahri-bachmid-pemekaran-papua-dan-papua-barat-opsi-yang-realistik-dan-solutif/
Tidak ada komentar: