AMP ondersteunt Papua Special Autonomy met speciale opmerkingen
Sinds 2001 hebben Papoea en West-Papoea een speciale autonomiestatus (Otsus). Papua via wet nr. 21/2001 en West-Papua via wet nr. 35/2008.
Naast het versnellen en inhalen van de ontwikkeling van andere regio's, is de geest van het bepalen van de status van speciale autonomie het verlenen van de breedst mogelijke autoriteit aan lokale overheden om ontwikkelingsstrategieën te formuleren, samen te stellen en te ontwerpen die lokale gemeenschappen of inheemse Papoea's nodig hebben, zodat hun rechten worden beschermd.
Het is bijna twee decennia geleden dat het speciale autonomiestatusbeleid werd geïmplementeerd. De overheid garandeert ook dat de bijzondere autonomie niet verloren gaat, er wordt alleen een evaluatie van verbeteringen uitgevoerd, zodat de mensen van Papua en West Papua het echt gaan ervaren.
"Nu wordt het opnieuw geëvalueerd, maar het eindigt niet, zolang de wet niet wordt ingetrokken, zal het worden geannuleerd. De staat krijgt speciaal gezag, maar de uitvoering ervan moet grondig worden geëvalueerd, ”zei Malkin tijdens een discussie bij Japri Coffee, Tangsel.
"Tot op de dag van vandaag was er geen echte openheid, zowel de provinciale als de districtsbesturen, over de uitvoering van zowel het beleid inzake de opname van fondsen als voor de welvaart", zei Malkin opnieuw.
De speciale autonomie die de overheid biedt, wordt vergeleken met stromend water, maar het bereikt de gemeenschap niet volledig, omdat er een lek in het midden van de weg is, dus het moet worden rechtgetrokken. Daarom wordt gehoopt dat er geen reden is voor wantrouwen vanuit de regio's.
Nu, nu, zei Ujang Rahmat Mokan, een Papoea-academicus, is dit het juiste moment voor een evaluatie om in de toekomst beter te zijn. Hij moedigde gemeenschapsgroepen aan om bij elkaar te zitten, zodat wat de staat voorschrijft, daadwerkelijk een positieve impact zal hebben vanuit de economische en welzijnszijde. Als er sprake is van afwijzing, is dat normaal, omdat de implementatie van Otsus nog moet worden verbeterd.
"Als de samenleving er in de toekomst niet veel baat bij heeft gehad, hoe zouden de reparaties dan moeten zijn", zei hij.
Hij hoopt dat er een integrale evaluatie komt van het provinciebestuur, omdat de fondsen van het bijzonder autonomiebeleid worden beheerd door het provinciebestuur. Van daaruit kan worden gezien, of uitgevoerd, uitgevoerd, met het juiste doelwit. Laat de ego's niet uit elkaar komen zodat de communicatie tussen het districtsbestuur en het provinciebestuur niet goed verloopt, wat uiteindelijk de implementatie van Otsus belemmert.
"Dit moet in de toekomst worden opgelost", zei Mokan, die vertrouwd wordt gebeld.
Volgens Rajid Patiran, secretaris-generaal van de Papua Student Alliance (AMP), oordeelde hij dat zelfs als er nog steeds obstakels zijn, er weigeringskwesties zullen ontstaan, omdat het in feite op dit moment het belangrijkste is om economische welvaart, infrastructuur op te bouwen en Papoea's menselijk te maken, zodat ze even laag kunnen blijven zitten. staan op dezelfde hoogte.
"Daarom moeten de speciale fondsen voor autonomie en ontwikkeling in Papoea en West-Papua de ontwikkeling van menselijke hulpbronnen en de ontwikkeling van fysieke en infrastructuur harmoniseren", voegde hij eraan toe.
Bovendien, zei Rajid, zou er een presidentiële instructie (Inpres) zijn met betrekking tot de versnelling van het ontwikkelingsbeleid en het welzijn van Papua, daarom moeten alle elementen bij elkaar zitten, zodat de speciale autonomie beter is. Wat de centrale overheid hoopt, wordt gedragen door de regio's.
"Het is noodzakelijk om samen een forum voor dialoog te creëren, het te verstevigen en niet je eigen groep te vormen en dan naar het Centrum te komen en te spreken volgens hun eigen belangen om de beleidsmakers van de staat in verwarring te brengen", zei hij.
Bij dezelfde gelegenheid, voegde Rajid er ook aan toe, moet speciale autonomie worden geëvalueerd zodat het beleid op provinciaal tot districtsniveau uniform kan zijn, omdat dualisme vaak voorkomt, zodat budgetten niet op districtsniveau kunnen worden uitgevoerd. Dit kwam doordat wijken vaak geen toegang hadden tot het bijzondere autonomiebeleid.
Een van de indicatoren, zei Rajid, is de welvaartsindex in Papoea, die nog steeds laag is, wat aangeeft dat de autonomie niet optimaal is geweest om op de welvaart te reageren. Daarom is het in de toekomst noodzakelijk om een duidelijk mechanisme vast te stellen, wie de speciale autonomiefondsen zal verdelen, hoe het toezicht moet worden geëvalueerd en dit zorgvuldig zal bespreken tussen de centrale overheid en de provinciale overheid.
"Als het niet wordt gecontroleerd, ongecontroleerd, zal er hun eigen initiatief zijn, het moet worden gecontroleerd", zei Rajid, die ook alle vragen beantwoordde.
Rajid voegde ook zijn reactie toe met betrekking tot de voorlopige presidentiële verklaring van Benny Wenda, hij was van mening dat de regering en alle staatsapparaten, zowel de TNI als Polri, een krachtig standpunt moesten innemen tegen degenen die persoonlijke belangen hebben buiten de belangen van de Republiek Indonesië.
'Laat het publiek daardoor niet provoceren,' besloot Rajid.
Tidak ada komentar: